Lassan minden hétre jut egy (vagy több) – hazai –  facebook botrány.
(dm botrány, sb botrány, fzs botrány)

Gábor Zsazsa ismert bon motja szerint mindegy mit, csak beszéljenek az emberről.

Ez persze jól hangzik, és néha igaz is – trash reality vagy punk zenekar esetében például kiválóan működhet a negatív reklám:)

Most nem írnék arról, hogy miért reagálnak ilyen rosszul az érintettek – sőt: hogy még csak nem is értik, hogy rosszul reagálnak -; de van még mit tanulni a közösségi médiáról.
(Ne legyenek kétségeink: mindannyiunknak. Akár még ha közösségi média szarkértőnek véljük is magunkat…:)

 

Inkább nézzük meg a másik oldalt: a facebook jól kezeli az ilyen helyzeteket?

Egyértelműnek tűnik a Starbucks esete: a magyar ügynökség elkúrta, nem kicsit, nagyon. Pont.
Pont úgy csinált mindent, ahogy az a Nagy Közösségi Média Könyvben meg van írva. A ‘Mit ne csináljunk’ című fejezetben…:)
Vagyis a facebook itt vétlennek tűnik.

A Dm-sztori már érdekesebb. A cég a homáron (és a facebookon is) legalábbis cáfolta, hogy ő állna a tiltás mögött.
De vajon a facebook miért lenne érdekelt egy tízezres csoport ellehetetlenítésében?
És vajon a homár miért keveri a facebook csoport (group) és a facebook oldal (page) fogalmát? Ugyanis csoportról ír, de az valójában oldal.
És ráadásul ez hiba. Ugyanis aminek szánták a csoportot a létrehozói, arra nem a facebook page, hanem a facebook group lenne való.
Az viszont a facebook hibája, hogy nem elég tiszta a page, a group, és újabban a community page közötti különbség. És hogy a fan klub miért page, a zenekar rajongói csoport miért nem group stb.

A harmadik esettel kapcsolatban – félretéve az Andrassew cikkben erős politikai vonalat – az az érdekes helyzet állt elő, hogy Forgács Zsuzsa Bruia, miután a facebook letiltotta az oldalát, melyen  –  a szabályzatra hivatkozva, formálisan teljes joggal – másnap ellenállást hirdetett a facebook ellen.
Itt nem egyértelmű a helyzet, hiszen nincs érintett cég, aki tiltakozhatott volna. Talán valóban voltak unlájkoló (fel)jelentők, talán volt  –  a facebook által kifogásolt – szexuálsi tartalom, de ez már soha nem derül ki.

A facebook viszont nagyon mereven kezeli az ilyen helyzeteket. Nem vagyok jogász, nem látom át a jogi helyzetet.

Da ha a facebook továbbra is a közösségi média piacvezető szereplője szeretne lenni, talán érdemes lenne a közösségi média szabályai szerint kezelnie az ilyen helyzeteket.